Det aller meste kan være politisk, ettersom tilbud og etterspørsel er en stor del av det politiske liv. Det gjelder også for sko, og i år har vi faktisk sett en profilert politisk sak som involverte skomerket New Balance.
Denne saken involverte New Balances informasjonsleder Matthew LeBretton som gikk ut og sa at der hvor de hadde blitt møtt av døve ører hos Obamas administrasjon, hadde de mye større forhåpninger til Trump-administrasjonen. Dette falt naturligvis ikke helt i smak hos merkets kunder, som i all hovedsak er unge mennesker med litt mer liberale holdninger.
Etter denne uttalelsen har det oppstått en Twitter-krig hvor kunder sverger at de aldri mer kommer til å kjøpe New Balance, og at de kommer til å jobber hardt fr å få andre til å velge det samme. Nå blir jo spørsmålet hvorvidt denne politiske uttalelsen faktisk kommer til å påvirke New Balance ut over Twitter, og det virker faktisk som om merket faktisk er redde for at det kommer til å bli en negativ påvirkning.
Ikke lenge etter at Twitterkrigen begynte å spre seg kom faktisk en talsperson ut for å kommentere uttalelsene fra LeBretton. Her ble det sagt at New Balance på ingen måte støtter Trump, men at de er sterkt imot fordommer og at de ikke kan støtte hatefulle uttalelser som Trump er kjent for. Videre gjorde talspersonen det klart at New Balance er en verdiorientert organisasjon, med en sterk tro på humanisme, integritet, samhold og gjensidig respekt for alle mennesker.
Videre har New Balance også vært i hardt vært i sin motstand mot Trans-Pacific Partnership, som er har som mål å øke fri handel mellom USA og land i østen. Grunnen til at New Balance er i mot dette partnerskapet er at de produserer store deler av sine produkter i USA, mens mange andre produsenter, som for eksempel Nike, importerer fra utlandet. Dette har med andre ord stor innvirkning på hvilke politiske figurer og partier de ulike produsentene vil ønske å støtte, og man kan nok kanskje se hvor de opprinnelige uttalelsene til LeBretton kom fra.
Klassisk politiker-stil
Er man en fersk politikerkjendis og ofte et flittig brukt ansikt av media, lønner det seg å ha en fin og klassisk stil. Det skandinaviske merket NuDe kommer stadig med stilrene sko som passer ypperlig for en ekte business-entusiast!